Σάββατο, 28 Αυγούστου 2010

"Άστρα" - Οι προστάτες των μυκονιάτικων μνημείων

Ο λαός της Μυκόνου και ιδιαίτερα οι ευσεβείς και ευλαβείς Μυκονιάτισσες που παραβρέθηκαν στον χώρο του πάλαι ποτέ μυκονιάτικου μνημείου των Τριών Πηγαδιών για να παρακολουθήσουν την λειτουργία προς τιμήν του Αγίου Φανουρίου την Πέμπτη 26 Αυγούστου, αισθάνονται την ανάγκη να ευχαριστήσουν από βάθη καρδίας τους υπεύθυνους του καταστήματος "Άστρα"

1) για την προσωρινή λήξη της κατάληψης των Τριών Πηγαδιών,

2) για την προσωρινή κατάργηση της συνοριακής γραμμής που έχουν επιβάλλει με την τοποθέτηση γιγαντιαίων γλαστρών,

3) για την ευγενική παραχώρηση των καθισμάτων του καταστήματος προς τις Μυκονιάτισσες

4) για την μη χρέωση εισόδου σε όσες Μυκονιάτισσες 'καταπάτησαν' το μνημείο για να παρακολουθήσουν την λειτουργία

5) και για την μοναδική αυτή ευκαιρία που έδωσαν στους Μυκονιάτες και τους περαστικούς να έχουν ελεύθερη πρόσβαση στο μνημείο και ελεύθερη επικοινωνία με αυτό έστω και για λίγη ώρα.


Η εικόνα κατάληψης των Τριών Πηγαδιών από το κατάστημα "Άστρα" που βλέπουμε καθημερινά

Η ευγενική προσωρινή άδεια πρόσβασης των Τριών Πηγαδιών στις Μυκονιάτισσες

Μετά από αυτήν την συγκλονιστική κίνηση καλείται το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Μυκόνου να ανακηρύξει τους υπευθύνους του "Άστρα" ως ευεργέτες και προστάτες των απανταχού μνημείων της Μυκόνου!!

Ευχαριστώ,
MykonosAction.blogspot.com

8 σχόλια:

  1. Τι "κόλημα" κι' αυτό με τα "μνημεία" των πηγαδιών και τα ΑΣΤΡΑ που έχεις όμως..
    Δεν βλέπεις οτι δεν μασάει κανείς γιατί ΔΕΝ είναι η μοναδική πλατεία που είναι πιασμένη;
    Για γράψε μας τα στοιχεία που κάνουν τα πηγάδια .. μνημεία;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Το μοναδικό μου "κόλλημα" είναι να κινούμαι ελεύθερα και χωρίς περιορισμούς στην πόλη μου.

    Δεν γράφω για να "μασήσει" κανένας, ούτε δήμαρχος, ούτε αντιδήμαρχος. Γράφω και θίγω το θέμα για να βάλω κι άλλους Μυκονιάτες στην διαδικασία να αναρωτηθούν τι συμβαίνει και να αντιδράσουν αν είναι δυνατόν. Κι εγώ θα αντιδράσω ξανά μαζί τους!

    Η ευαισθησία για τα Τρία Πηγάδια εγκειται στο ότι δεν βλέπω τα συγκεκριμένα Πηγάδια ως πλατεία, πεζοδρόμιο, ή κοινόχρηστο χώρο, αλλά ως ένα σύμβολο, μια συλλογική μνήμη για τον τρόπο ζωής μας που πρέπει να να την υπερασπιστούμε και να την διατηρήσουμε ζωντανή. Αν καταπατούμε ΚΑΙ τα μνημεία μας και δεν αντιδρούμε ΟΥΤΕ σε αυτό, αλήθεια τι θα απογίνουμε?


    Αλλά να σε ρωτήσω κι εγώ...Δηλαδή για εσένα τα Τρία Πηγάδια είναι απλά τρία πηγάδια που βρίσκονται απλά σε μια πλατεία? Δεν αναγνωρίζεις πολιτιστική αξία σε αυτά? Μήπως κι η Παραπορτιανή τότε είναι απλά μια εκκλησία?

    Σύμφωνα με τον νόμο 3028/2002 περί προστασίας αρχαιοτήτων και γενικότερα της πολιτισμικής κληρονομιάς, μνημεία εννοούνται τα πολιτιστικά αγαθά που αποτελούν υλικές μαρτυρίες της ύπαρξης και της δραστηριότητας του ανθρώπου (Ν. 3028/2002 Άρθρο 2 παρ. β.). Τα τρία πηγάδια είναι ακριβώς αυτό λοιπόν..είναι υλική μαρτυρία, δηλαδή χειροπιαστή απόδειξη, ότι εδώ έζησαν Μυκονιάτες οι οποίοι κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες ανέπτυξαν συγκεκριμένες δραστηριότητες γύρω από τον χώρο των Τριών Πηγαδιών.

    Για το αν τα Τρία Πηγάδια είναι πλατεία ή μνημείο μπορεί να σου το επιβεβαιώσει ο Αρχαιολόγος Παναγιώτης Χατζηδάκης στο 22890 22325.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Η επιμονή σου να γράφεις σχεδόν μοναδικά για τα τρία πηγάδια, δείχνει οτι κάτι άλλο συμβαίνει. Δεν γνωρίζω, αλλά ίσως υπάρχουν κάποιοι προσωπικοί λόγοι ή διαφορές με τους ιδιοκτήτες του καταστήματος.
    Η ελεύθερη πρόσβαση στις πλατείες που αναφέρεις, δεν συμβαίνει πουθενά στην Ελλάδα. Όπου υπάρχουν πλατείες και μαγαζιά οι δήμοι εξασκούν το απόλυτο δικαίωμά τους να τα νοικιάζουν, αποφέρουν έτσι έσοδα στους δήμους που υποτίθεται επιστρέφουν και πάλι στους δημότες (και δεν πανε σε τσέπες) και για τον λόγο αυτό οι δημότες ΕΧΟΥΝ λόγο για την ενοικίαση ή οχι.
    Η ενοικίαση όμως θα έπρεπε να ακολουθεί ορισμένους όρους που ΔΕΝ έπρεπε να καταπατώνται απο τους ενοικιαστές. Κοίτα τι γίνεται στο Γουμενιό, στο λιμάνι που έχουν βγεί όλοι έξω μια σειρά τραπέζια και δεν μιλάει κανείς, και συ επιμένεις μήνες τώρα με τα τρία πηγάδια που δεν είναι πλατεία, επειδή έτσι σου αρέσει. Δηλαδή τόσα χρόνια που και το διπλανό εστιατόριο κλείνει όλο τον χώρο μπροστά και ακριβώς δίπλα στα "μνημεία" δεν σε ενοχλεί;

    Σύμφωνα με τα λεγόμενά σου περί μνημείων και πολιτιστικής κληρονομιάς, ΠΟΥΘΕΝΑ δεν έπρεπε να υπάρχουν στη Μύκονο τραπέζια έξω..
    Ωραία!

    Αυτό όμως που ίσως να λειτουργούσε ώστε να αδειάσει ο χώρος εκεί, είναι να ξαναδώσεις έμφαση και δημοσιότητα στην παλιά ιστορία που ήθελε τις νύχτες να βολτάρει εκεί η "γουρούνα με τα γουρουνάκια της"...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Η επιμονή μου να γράφω μοναδικά για τα τρία πηγάδια σημαίνει ότι είναι μοναδικό το φαινόμενο που συμβαίνει εκεί.

    Αλλο το γουμενιο, τα πεζοδρομια, και ο γιαλος, άλλο τα Τρία Πηγάδια, οι Μύλοι και η Παραπορτιανή. Είναι δυο διαφορετικες κατηγοριες δημοσιας περιουσιας.

    Η πρώτη κατηγορία, ας την πουμε "κοινοχρηστοι χωροι",βρισκεται ΕΝΤΟΣ συναλλαγης του Δημου με επιχειρηματιες.Σε όλην την Χώρα οι όροι με τους οποίους γίνεται η μίσθωσή τους παραβιάζονται κατ'εξακολούθηση από τους επιχειρηματίες.Εκεί λοιπόν θέλει συνολική αντιμετώπιση του φαινομένου προκειμένου ΟΛΟΙ να ακολουθούν τους ορους που επιβάλλουν οι μισθώσεις των κοινοχρηστων χωρων.Φυσικά εκεί δεν γίνεται να διαμαρτυρόμαστε επιλεκτικά.Πρέπει να διαμαρτυρηθούμε για το Queen που κλείνει τα 2/3 του πεζόδρομου,να ξηλώσουμε τις μόνιμες κατασκευές των εστιατοριων στον γιαλό, στο γουμενιό και στην Αλευκάντρα,να πάνε τα τραπέζια στο γιαλό μερικά μέτρα πίσω κτλ.Εδώ συμφωνώ μαζί σου και δεν θα μπορούσα να κάνω διαφορετικά.

    Η δεύτερη κατηγορία δημόσιας περιουσίας που μας ενδιαφέρει εδώ είναι τα μνημεία της πολιτιστικής κληρονομιάς, τόποι και ανθρώπινα οικοδομήματα ιδιαιτερης αξιας και σημασιας και η σχέση τους με καταστήματα και επιχειρηματίες. Αυτοί οι χώροι κι αυτά τα οικοδομήματα είναι ΕΚΤΟΣ εμπορικής συναλλαγής και προστατεύονται από τον νόμο του Ελληνικού Κράτους ο οποίος υποχρεώνει τους Δήμους να αποτρέπουν οποιαδήποτε βλάβη εναντίον τους και να μεριμνούν για την διατήρησή τους (βλ. Ν.3028/2002).

    Τέτοια οικοδομήματα στην Μύκονο είναι η Παραπορτιανή, οι Μύλοι, οι εκκλησίες βέβαια, αλλά και τα τρία πηγάδια όχι μόνο για την πολιτιστική τους αξία αλλά και για την τουριστική τους αξία καθότι αποτελούν ένα από τα τουριστικά αξιοθέατα της χώρας της Μυκόνου.

    Εξάλλου, οι περισσότεροι τουριστικοί οδηγοι όταν αναφέρονται στα τουριστικά αξιοθέατα της Μυκόνου, δίπλα στην παραπορτιανή και τους μυλους βαζουν και τα τρια πηγάδια, όχι όμως το γουμενιό, τον γιαλό και το λιμάνι. Οι tour guides περνανε τους πελατες τους απο τα τρια πηγαδια, κανουν μια σταση, τους λενε την ιστορια και συνεχιζουν για το φουρνο του γιωρα. Αυτή είναι η έννοια του μνημείου και του αξιοθέατου, ότι συνέβη κάτι ιστορικό σε αυτά, άξιο αναφοράς στην σημερινή εποχή. Αντίθετα στο γουμενιο, τον γιαλό και το λιμάνι στα οποία αναφέρεσαι, απλά κάνεις την βόλτα σου πάνω στον πεζόδρομο, δεν υπάρχει κάποια ιδιαίτερη πολιτιστική αξία. Είναι απλά δημόσιος χώρος.

    Αυτός ο διαχωρισμός μεταξύ κοινόχρηστων χωρων και μνημειων δεν είναι κάτι αυθαίρετο που έβγαλα από το μυαλό μου. Είναι κάτι πραγματικό που προκύπτει από τον Αστικό Κώδικα και τις διατάξεις περί κοινοχρήστων χώρων και από την νομοθεσία περί προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς.

    Προκύπτει επίσης από τον σεβασμό μου και το ενδιαφέρον μου για τον τόπο μου, για την ιστορία μου και τον τρόπο ζωής των Μυκονιατών.

    Εδώ λοιπόν, δεν ασχολούμαι με τους κοινόχρηστους χώρους, ασχολούμαι με τα μνημεία ή τα αξιοθέατα αν θέλεις. Γιατί λοιπόν επέλεξα τα Τρία πηγάδια? Μα γιατί το μοναδικό μνημείο/αξιοθέατο στην χώρα της Μυκόνου που καταπατάται και ακυρώνεται από τις πρακτικές επιχειρηματία, είναι τα Τρία Πηγάδια.

    Ασχολούμαι λοιπόν μόνο με τα Τρία Πηγάδια, αφενός διότι είναι το μοναδικό αξιοθέατο το οποίο καταπατάται τόσο απροκάλυπτα, κι αφετέρου προκειμένου να μην γενικευτεί το φαινόμενο της καταπάτησης μνημείων, όπως έχει δυστυχώς γενικευτεί η καταπάτηση των κοινοχρηστων χώρων, των πεζόδρομων και των πλατειών.

    Επίσης ένας τρίτος λόγος που έχω ασχοληθεί τόσο έντονα είναι για να μην κάνουμε άλλο το λάθος να εξομοιώνουμε τα μνημεία ή τα αξιοθέατα με τους κοινόχρηστους χώρους. Διότι όταν τα εξομοιώσεις παύεις να ασχολείσαι περαιτέρω αφού λες "έλα μωρέ, όλοι το κάνουν αυτό". Αν ομως καταλάβουμε την λεπτη διαφορά μεταξύ της κατάληψης του πεζόδρομου που το κάνουν οι περισσότεροι και της κατάληψης του μνημείου που το κάνει μονο ένας, τότε έχουμε μπροστά μας μια κραυγαλέα περίπτωση επιχειρηματία που θεωρεί ότι είναι τόσο υπεράνω ώστα να καταπατά μέχρι και μνημεία πέρα από τους κοινόχρηστους χώρους που μισθώνει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ..συνέχεια σχολίου:

    Θα περίμενα, είναι η αλήθεια, υποστήριξη και ενίσχυση από εσένα κι από άλλα blog ώστε να περάσουμε το μήνυμα ότι η καταπάτηση μνημείων είναι μη αποδεκτή πρακτική από τους Μυκονιάτες. Αντίθετα, θέλουμε να βλέπουμε τα μνημεία και τα αξιοθέτά μας να είναι ανοιχτά και προσβάσιμα για όλους, πάντα καθαρά, ασβεστωμένα και περιποιημένα ώστε να τα χαιρόμαστε κι εμείς που περνάμε από αυτά και τα βλέπουμε καθημερινά κι οι επισκέπτες μας που τα αναζητούν.

    Μην μπερδεύεσαι.Δεν φέρομαι κατά της τοποθέτησης τραπεζιών.Άλλωστε κι εγώ για καφέ πηγαίνω στον γιαλό που θα καθόμουν?Φέρομαι, πολύ συγκεκριμένα κατά της καταπάτησης και αλλοίωσης των μνημείων, των αξιοθέατών μας. Όπως δεν θα μας άρεσε να αλλοίωνε κανείς τους Μύλους δεν πρέπει να αδιαφορούμε και για ότι γίνεται αυτήν την στιγμή στα τρία πηγάδια!

    Όσον αφορά τους κοινόχρηστους χώρους, αποτελούν άλλη κατηγορία δημόσιας περιουσίας με την οποία δεν έχω καταπιαστεί κι όπως είπα πιο πάνω, πιστεύω ότι πρέπει να εφαρμόζεται ο νόμος και οι όροι της εκμίσθωσης ώστε να προστατεύεται ο δημότης και ο επισκέπτης.

    Την καταπάτηση και την αλλοίωση των πηγαδιών ως μνημείου, την προκαλεί ο υπεύθυνος του Αστρα κι όχι κάποιος άλλος. Για αυτό ασχολούμαι με αυτό το κατάστημα. Απλά πράγματα.

    Αναρωτησου, ποσα αξιοθεατα εχει η Μυκονος στην Χώρα? Ένα από τα λίγα που έχουμε είναι σαν να μην υπάρχει με τις πρακτικες που εφαρμοζει το Αστρα. Μην βαζεις τα Τρια πηγαδια στο ιδιο καζανι με τα τραπεζια στον γιαλο και το γουμενιο. Δες τα για μια στιγμη όπως θα εβλεπες την Παραπορτιανη και τους Μυλους, για να καταλαβεις γιατι πρεπει να σταματησουν αυτες οι πρακτικες αμεσα πρωτού επεκταθούν κι αλλού.

    Τέλος, ναι έχω προσωπικά με όποιον δεν γνωρίζω αλλά μου απαγορευει με το έτσι θέλω την επαφή με τον τόπο μου και την ιστορία μου. Έτσι το βλέπω, δεν γίνεται διαφορετικά. Αν κάποιος καταπατούσε π.χ. την Παραπορτιανή (πράγμα που το απεύχομαι) θα διαμαρυρόμουν και για αυτόν και μάλιστα πιο έντονα και πιο δραστικά με άλλους τρόπους και μέσα.

    Κλείνοντας, έχω την αίσθηση ότι χαραμίζεις τον χρόνο σου ασχολούμενος με όσα γράφονται εδώ.

    Όπως κι αν έχει πάντως, ευχαριστώ για την συμμετοχή σου (έκανες και τα πρώτα σχόλια) και σου εύχομαι καλή συνέχεια με την δική σου προσπάθεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αδόκιμη είναι η σύγκριση με τους μύλους και την παραπορτιανή. Αυτά τα δυό είναι απαράμιλα έργα τέχνης και πραγματικά μνημεία της Κυκλαδίτικης αρχιτεκτονικής. Ενώ τα τρία πηγάδια είναι τρία όμορφα μαρμάρινα πηγάδια που τα συνοδεύουν θρύλοι, μύθοι και ιστορίες για φαντάσματα κλπ. Τίποτα παραπάνω. Στηρίζεις την όλη προσπάθεια σε μια καθαρά προσωπική άποψη και "βάφτισμα" ενός χώρου που στην πιο αθώα περίπτωση.. σου αρέσει πολύ.
    Για φαντάσου όμως να παρουσιαστεί αύριο κάποιος άλλος που θα ονομάσει "μνημείο" ένα άλλο χώρο που του αρεσει πολύ και να αρχίσει τις διαμαρτυρίες. Και μετά και τρίτος και πάει λέγοντας.

    Εάν εγω όπως μου λες χάνω τον καιρό μου διαβάζοντάς σε, δεν χάθηκε και ο κόσμος! Εσύ όμως ξοδεύεις την ενεργητικότητά σου σε άστοχες προσπάθειες, αν βέβαια δεχθούμε την διαβεβαίωσή σου οτι "δεν τρέχει κάτι άλλο" με τους ιδιοκτήτες του ΑΣΤΡΑ..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αν κρίνουμε από την δική σου επιμονή να πείσεις ότι είναι άστοχο να ασχοληθεί κανείς με τα "σημεία και τέρατα" του Άστρα στα Τρία Πηγάδια, τότε μάλλον εσύ έχεις προσωπικές σχέσεις με τους ιδιοκτήτες...

    Τίποτα δεν πάει χαμένο όταν ασχολείσαι με τον τόπο σου και ποτέ δεν αποτελεί ξόδεμα χρόνου και ενεργητικότητας! Αλλίμονο!

    Αντίθετα, η κάθε ξεχωριστή πρωτοβουλία για θετική αλλαγή προστίθεται στην προηγούμενη, αυξάνοντας την γνώση, την όρεξη και την δυναμική σου! Στοιχεία απαραίτητα για κάθε κοινωνική δράση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Yπάρχουν μνημεία και μνημεία. Η μετατροπή της Πόλης σε μουσείο δεν είναι ένδειξη πολιτισμού.
    Στο συγκεκριμένο μαγαζί σπάνια πηγαίνω αλλά δεν πιστεύω πως είναι από εκείνα που καταστρέφουν την αισθητκή του τόπου. ‘Ισα-ίσα, την έχει σεβαστεί εδώ και πάνω από 20 χρόνια.
    Ο τουρισμός είναι βιομηχανία επικερδής αλλά όταν οι κάτοικοι φτάσουν να ζουν γιά τους τουρίστες οι τουρίστες δε θα έρχονται πιά. Καλύτερα να χάσει ο τουρίστας το θέαμα (ας θυμηθούμε τα μεγέθη, τα Πηγάδια είναι μνημείο καθημερινής ζωής όχι ναός), παρά να μπούμε όλοι σε μιά γιάλα γιά να πληρώνουν να μας δουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή